Wat is storytelling

Je hoort het overal. Storytelling is de manier om identiteit te geven aan je bedrijf maar wat betekent het eigenlijk?

Alles is een verhaal

Niet alles is een verhaal zoals veel mensen denken. Lees even door dan leg ik eenvoudig uit wat het verschil is en waar je rekening mee moet houden als je aan corporate storytelling wilt gaan beginnen.

 

 

Wat is het verschil tussen storytelling en feiten?

Heel simpel gezegd: een verhaal is een vertelling van gebeurtenissen, echt of verzonnen. Vaak gebracht vanuit 1 perspectief.

Lees deze twee verzonnen voorbeelden en beslis voor jezelf wat je een verhaal is en wat niet?

1. Gisteren besloot ik om actie te ondernemen. In plaats van mijn winkel deuren te openen en te wachten totdat er klanten kwamen besloot ik om naar de klanten toe te gaan. Ik ging met ze praten en gaf ze advies. Het was een fantastische. De volgende dag was de winkel afgeladen vol met mensen.

2. Het aantal winkels wat zijn deuren sluit daalt. In mei 2018 zijn er 10 bedrijven minder failliet verklaard dan in april, meldt het CBS. De meeste faillissementen in mei zijn uitgesproken in de handel. Ik ben er van overtuigt dat dit getal nog lager kan zijn als de eigenaren een aantal simpele veranderingen toepassen.

 

Welke van de twee is een verhaal?

Juist, 1 is een verhaal. Hoe eenvoudig het ook klinkt. De tweede is een opsomming van feiten gevolgd door een statement.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je alleen maar de verhalen moet gebruiken als het gaat om storytelling. In feiten zitten immers verhalen verborgen. Stel dat er 100 bedrijven failliet zijn verklaard. Kun je nagaan hoeveel verhalen hierin zitten. Dit getal kun je nog eens gemakkelijk verdubbelen als je beseft dat niet alleen maar de ondernemer is geraakt door zijn faillissement.

Verhalen kunnen ons beroeren. Zoek binnen en buiten je bedrijf de verhalen op die er toe doen en vertel ze. Verhalen nemen ons mee op reis en zorgen ervoor dat we (de klant) zelf conclusies trekken. En wie vertrouwen we het meest? Onszelf uiteraard!

Geplaatst door
Martijn Rondel

Mooie beelden of geluiden inspireren mij. Zij dagen mij uit tot een compositie gevangen in eenvoud.

Gerelateerd nieuws

Wil jij ook een professionele bedrijfsfilm?

In al onze projecten zoeken wij iets nieuws. Omdat elk bedrijf uniek is door de mensen die er werken.