Wat kost een professionele bedrijfsfilm?

We krijgen vaak de vraag hoeveel het kost om een bedrijfsfilm te laten maken. Deze vraag laat zich jammer genoeg niet eenvoudig beantwoorden. De tarieven om een video te laten maken zijn van veel factoren afhankelijk.

Wat zijn de kosten van een professionele bedrijfsfilm?

De vraag wat een bedrijfsfilm kost is ongeveer dezelfde vraag als "meneer de architect, ik wil een huis laten bouwen. Wat kost dat?". Toch wil ik een antwoord geven om een inzicht te verschaffen hoe de prijs van een bedrijfsfilm is opgebouwd. Stel je wil voor je bedrijf een film laten maken, dan gaan er verschillende processen aan vooraf.

Tenminste als je het goed wilt doen dan zijn er een aantal stappen voor nodig. Tenslotte ga je geld uitgeven aan een film waarvan je wilt dat deze je zoveel mogelijk wordt gezien door je doelgroep. Dan kan je het maar beter goed doen vinden wij.

De processen

Om het goed aan te pakken vinden de volgende stappen vooraf plaatst:

In een sessie gaan we werken aan de volgende vragen

  1. Wat is de doelstelling van je bedrijfsfilm?
  2. Welke doelgroep wil je aanspreken?
  3. Het doel moet dan verwerkt worden in de video.
  4. Zet deze boodschap om in een script en/of storyboard

Wat we vaak merken is dat iemand het lastig vind om op deze vragen antwoord te geven. Heel begrijpelijk want mensen staan er vaak niet bij stil wat er bij het maken van bedrijfsvideo komt kijken. Om deze vragen te beantwoorden is tijd nodig. 

Na deze sessie gaan we ons creatieve hok in om de bevindingen uit te werken. Dan volgt er logischerwijs een terugkoppeling. Als het goed is hebben jullie dan een goed plan om een professionele film te maken.

Zoals je begrijpt is het belangrijk om een goed concept te maken om een pakkende bedrijfsvideo te kunnen maken. Aangezien wij je wensen en je bedrijf willen leren kennen moet daar tijd in worden gestoken.

 

vervolg stap, de shoot van je film!

Het is zover, we kunnen gaan filmen. Geheel afhankelijk van het concept stellen we een crew samen. Dit kan een van one-men show zijn tot aan een volledige crew. Wat is dan een volledige filmcrew? Dit is weer te onderscheiden in 2 fasen. De filmfase zelf en de postproductie. 

Filmfase, wie helpen er allemaal mee om je concept tot leven te laten komen?

  • cameraman
  • regisseur
  • lichtman (ook wel gaffer genoemd)
  • geluidsman
  • acteurs
  • regelaars

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar het punt is een crew kan groot en klein zijn. Zie hier een volledig overzicht van een filmcrew die bij een speelfilm betrokken zijn. In de praktijk zie je bij een uitgebreide bedrijsfilm de bovenstaande mensen op een set.

Daarnaast is er nog de factor tijd die bepaald wat een professionele video kost. Kan het in een halve dag gefilmd worden of zijn er meerdere dagen voor nodig. Ook dit laat zich weer van het concept afhangen. Wat er ook mee te maken heeft is de factor locatie. Filmen we op één locatie of moeten we de halve wereld afreizen voor je? De kosten van een video hangt dus echt van meerdere zaken af.

 

 

Post-productie

Als de bedrijfsfilm eenmaal is opgenomen dan moet deze nog gemonteerd worden. Tijdens deze stappen worden de volgende specialisten worden ingeschakeld.

  • editor
  • colorist (kleuren bewerker)
  • audio specialist
  • special effects persoon

Of uiteraard weer een one-men-band. Ook deze setting is weer geheel afhankelijk van het concept.

Je begrijpt het al. Meer mensen meer tijd is meer....

Conclusie, wat kost een bedrijfsfilm?

Zoals je kan inschatten is het maken van een bedrijfsvideo heel arbeidsintensief. De kosten van een het laten opnemen van een video is dus op voorhand heel lastig te bepalen.

Uiteraard zijn er uitzonderingen waarbij we vooraf redelijk goed een prijs kunnen inschatten. De volgende soorten video's lenen zich voor een goede inschatting. 

  • als een klant precies weet wat hij wilt. Bijvoorbeeld, een directeur heeft een belangrijke boodschap voor zijn medewerkers. Dit wilt hij graag in een persoonlijk videoboodschap laten opnemen. Dit is eenvoudig te produceren dus kan je makkelijk een inschatting maken hoeveel tijd je er kwijt mee bent.
  • bruiloftsvideo, dit zijn vaak pakketten die een videomaker aanbied.
  • productvideo, dit zijn redelijk straight forward video's.
  • sfeerimpressie. Hierbij komt de videograaf vaak een verslag maken van een gebeurtenis. Dit kan een evenement zijn of een bedrijfsfeest welke voor de werkgevers op video moeten worden vastgelegd. Hierbij wordt de inhoud bepaald door de gebeurtenissen op het evenement zelf.
  • er zijn vast nog meer bedrijfsvideos te bedenken waarbij een prijsinschatting kan worden gemaakt.

Nu echt de eindconclusie!

Denk niet bij voorbaat dat je een bedrijfsfilm niet kan betalen. Besef tegelijk ook dat je geen Steven Spielberg kan krijgen als je budget er niet naar is. Bel ons op en we denken altijd met je mee wat we voor je kunnen betekenen.

 

 

Geplaatst door
Klemens Patijn

Al van kleins af aan ben ik gegrepen door verhalen over helden, problemen en overwinningen.

Gerelateerd nieuws

Wil jij ook een professionele bedrijfsfilm?

In al onze projecten zoeken wij iets nieuws. Omdat elk bedrijf uniek is door de mensen die er werken.