Kan je de investering van een video terugverdienen?

Stel je laat een video maken. Dan zitten daar uiteraard kosten aan verbonden. Dit kan uiteenlopen van een paar honderd euro tot miljoenen euro's. Ongelofelijk maar het is echt waar. Dit doe je alleen maar als je het ook terugverdiend plus meer uiteraard. Er zijn verschillende manieren voor om dit te doen en om te meten.

Return on investement

Oftewel, je investeert en je wilt het terugverdienen plus winst maken. Beter bekend als ROI. Er is geen standaard uitkomst hoe hoog je ROI zal zijn. Dit is afhankelijk per product of dienst die je levert. Een film van een "goedkoop" product zal een andere ROI opleveren dan van een bedrijfsfilms van een advocatenkantoor.

Producten en/of diensten

Als je een video laat maken van een product en dit goed verspreid dan kan je dit zomaar een ontzettende boost aan inkomen opleveren. Zo'n video kan namelijk precies weergeven welk probleem jij met je dienst of product oplost.

Het probleem is alleen dat het merendeel van de video's die gemaakt worden heel erg mooi zijn om naar te kijken maar niet aanzetten tot kopen. Als je een video goed inricht en goed verspreid dan kan je dit uiteraard wel bereiken.

Zet aan tot actie!

Dat is wat je met je video wilt bereiken, actie! Je wilt dat de behoefte die mensen hebben jouw video zien en door de inhoud zich kunnen identificeren met jouw bedrijf over gaan tot actie, oftewel overgaan tot kopen. Stel je bent al een tijd niet naar de tandarts geweest en de drempel om te gaan is hoog. Je weet dat je moet gaan dus je gaat wat Googlen op tandartsen bij je in de buurt. De ene tandarts heeft een prima site met wat foto's en tekst. De andere tandarts heeft op zijn site een video staan hoe hij omgaat met angsten. Dit is persoonlijk en precies wat jij zoekt. Waar kies je voor?

Hoe kan je dit meten?

Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel verschillende tools om te meten wat de ROI van je video is. Uiteraard is dit niet 100% sluitend aangezien iemand niet altijd precies het aankoop proces volgens het boekje volgt. Maar voor het overgrote deel is het gewoon te meten. Super fijn en handig! Ok, het blijft dan niet alleen bij de video maken. Er komt meer bij kijken. Maar dat is niet erg zolang je weet dat je kan meten wat je investering je gaat opleveren.

Waarom zou je video inzetten?

Je kan er eigenlijk niet meer omheen. Video is overal. De cijfer over de conversie als video wordt ingezet voor marketing liegen er ook niet om. Helaas ziet niet iedereen deze kansen in. Ondertussen zijn er wel veel marktonderzoeken die bewijzen dat video de hoogste ROI scores halen.

Bekijk deze artikelen maar eens: Hubspot, Forbes, Frankwatching,

Single Grain is een groot Amerikaans marketingbedrijf. Zij vinden het zonde dat hier veel kansen blijven liggen. Zeker omdat volgens hun onderzoek 88% van de bezoekers langer op een website blijft en meer koopt op een website met video content.

Ben je overtuigt dat je juist nu moet handelen om klanten te binden? Straks gaat het weer slecht met de economie en dan.....? Is de concurrent er met jouw aandeel vandoor.

Geplaatst door
Martijn Rondel

Het verhaal moet altijd kloppen. Ik verplaats me altijd in de klant van de klant. Zo beredeneren wij waar wij iemand mee kunnen helpen. Marketing en video gaan zeer goed samen in deze tijd. Inmiddels heb ik me gespecialiseerd in het opzetten van video-campagnes.

Gerelateerd nieuws

Wil jij ook een professionele bedrijfsfilm?

In al onze projecten zoeken wij iets nieuws. Omdat elk bedrijf uniek is door de mensen die er werken.